12345678
12345678
12345678
12345678
12345678
Maksymalnie 2 mln zł na okres do 10 lat
12345678
12345678
12345678
12345678

Informacja i promocja.

Obowiązek informowania o fakcie współfinansowania projektów ze środków unijnych wynika z art. 46 Rozporządzenia Rady 1260/1999/WE wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych.

 

Działania informacyjno-promocyjne Europejskiego Funduszu Społecznego mają na celu:

  • dbanie by beneficjenci ostateczni, czyli osoby korzystające z projektu, wiedziały, że biorą udział w projekcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS;
  • dbanie, by otoczenie, czyli pracownicy instytucji, społeczność lokalna, organy regionalne i lokalne oraz inne właściwe organy publiczne, media itp. dowiedzieli się o projekcie i udziale UE w jego realizacji;
  • podnoszenie świadomości społecznej na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym w zakresie funkcji jakie spełnia;
  • zwiększenie przejrzystości działań Unii Europejskiej;
  • informowanie o roli UE w zakresie udzielania pomocy w ramach projektów SPO RZL;
  • informowanie potencjalnych beneficjentów o możliwościach środków EFS w obszarze ich działalności;
  • informowanie beneficjentów ostatecznych o korzyściach wynikających z realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS.

Sposoby oznaczania udziału Unii Europejskiej i Europejskiego Funduszu Społecznego w projekcie.

W przypadku EFS należy oznaczać pomieszczenia w których odbywają się projekty, sprzęt zakupiony w ramach projektu, publikacje i dokumenty.

Sposobem na pokazanie wkładu Unii Europejskiej i Europejskiego Funduszu Społecznego jest zamieszczenie słownej informacji o realizacji projektu współfinansowanego ze środków UE w ramach EFS oraz umieszczenie logo EFS i UE.

Wszystkie materiały promujące projekty i fundusz jako całość powinny być oznaczone conajmniej logo EFS, a w miarę możliwości również UE.  Osoby przygotowujące publikacje i inne materiały mogą wykorzystać logo z podpisem lub bez podpisu. Istotne by odbiorcy materiałów wiedzieli, co logo EFS oznacza.

 

Oznaczenia projektów.

Plakaty:

  • plakaty wskazujące zaangażowanie środków Unii oraz EFS w dany projekt powinny zawierać logo EFS, logo UE i informację o współfinansowaniu;
  • plakaty informujące o udziale EFS powinny wisieć we wszystkich pomieszczeniach gdzie realizaowane są projekty;
  • na plakatach nie należy używać skrótów UE i EFS ponieważ nie są one powszechnie znane. Na wszystkich materiałach powinny być umieszczone pełne nazwy;
  • symbole EFS oraz UE umieszczone na plakatach oraz innych materiałąch powinny mieć zbliżoną wielkość.

Publikacje:

  • powinny zawierać jasne wskazanie na udział Unii Europejskiej we współfinansowaniu publikacji - na stronie redakcyjnej powinno znaleźć się logo EFS i UE oraz informacja, iż dana publikacja jest współfinansowana ze środków UE w ramach EFS;
  • logotypy mogą pojawić się jako elementy graficzne także na okładce;
  • w przypadku materiałów drukowanych nie posiadających strony tytułowej ani redakcyjnej (broszury, ulotki, foldery do 4 stron) informacja o współfinansowaniu, logo EFS oraz logo UE powinny się znaleźć na pierwszej lub ostatniej stronie publikacji;
  • na publikacja w wersji elektronicznej (płyty CD, DVD, VHS) na pierwszej stronie/ pierwszymi widocznym ekranie/ oknie powitania, które ukazuje się jako pierwsze podczas odtwarzania materiałów zamieszczonych na nośniku danych powinny znaleźć się: logo EFS i logo UE. Dodatkowo informacja o współfinansowaniu może znaleźć się również na wierzchniej stronie nośnika danych (np. wytłoczenia lub nadruki na płycie CD);
  • prezentacje multimedialne (Power Point, Flash) - co najmniej na pierwszym slajdzie powinno znaleźć się logo EFS i logo UE.

Oznaczenie sprzętu:

  • sprzęt (komputery, drukarki, aparaty fotograficzne itp.) zakupiony ze środków UE na potrzeby projektu, musi być wyraźnie oznakowany - za pomocą naklejek -  w widocznym miejscu;
  • w przypadku małych przedmiotów, jeśli nie ma możliwości zamieszczenia pełnej informacji o współfinansowaniu (tj. logo EFS, logo UE i tekst:"Zakup współfinansowany...") wystarczy jednynie logo EFS lub naklejka umieszczona na etui (pokrowcu) danego urządzenia - zaetui nie jest uważane opakowanie zewnętrzne typu pudełko lub karton.

Dyplomy, zaświadczenia, certyfikaty:

  • powinny zawierać logo EFS, logo UE i informację o współfinansowaniu;
  • w przypadku, gdy szkolenie kończy się wydaniem świadectwa na formularzu wg wzoru Ministerstwa Edukacji Narodowej najlepiej przygotować dodatkowy dyplom spełniający wymogi informacyjne;

Gadżety (balony, kubki, smycze, długopisy itp.):

  • podobnie jak materiały promocyjne, jeżeli nie jest możliwe zamieszczenie informacji o współfinansowaniu przez Unię Europejską powinny zawierać przynajmniej emblemat EFS;

Strony internetowe (www):

  • w sytuacji, gdy są one dofinansowane w ramach środków przyznanych na realizację projektu, przynajmniej na stronie głównej powinny znaleźć się logo EFS, logo UE i informacja o współfinansowaniu;
  • o ile to możliwe, logo EFS oraz UE powinny się również znaleźć na kolenych stronach (np. nagłówek, stopka);
  • strona internetowa powinna zawierać informacje o EFS i SPO RZL;
  • strona powinna zaiwrać linki do strony www.efs.gov.pl oraz www.europa.eu.int

Pisma firmowe, zaproszenia, umowy, korespondencja:

  • powinny zawierać logo EFS i w miarę możliwości logo UE;
  • informowanie beneficjentów ostatecznych o wkładzie EFS w realizowanym projekcie (logo EFS i informacja o dofinansowaniu projektów ze środków UE w ramach EFS powinno znaleźć się na wszystkich dokumentach skierowanych do beneficjentów ostatecznych - broszurach, umowach, programach szkoleń, certyfikatach), dodatkowo jeżeli używamy logo regionu istnieje bezwzględny obowiązek stosowania logo UE.

Imprezy promocyjne (targi, wystawy, pokazy, konferencje, seminaria):

  • w ich trakcie udział UE powinien być oznaczony przez wykorzystanie flag europejskich (w szczególności w pomieszczeniach, w których odbywają się spotkania z osobami zainteresowanymi) i emblematu UE.
  • konieczne jest również infomowanie o współfinansowaniu EFS poprzez prezentowanie logo funduszu z podpisem (np. tablica, banner, stand z logo, zawieszenie plakatów informacyjnych).

Inne formy promocji EFS:

  • kwestionariusze;
  • przesyłki pocztowe;
  • oferty pracy;
  • oznakowanie pomieszczeń w których pracują osoby, których wynagrodzenie jest współfinansowane z EFS.

 

 

Partnerzy
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Lubuski Lider Biznesu
Lubuskie.pl

Agencja Rozwoju Regionalnego Spółka Akcyjna

ul. Fryderyka Chopina 14
65-001 Zielona Góra
Czynne w godz. od 8:00 do 16:00
tel. +48 68 327 05 04
e-mail agencja@region.zgora.pl

Adres do korespondencji: 

ul. Bohaterów Westerplatte 32
65-001 Zielona Góra

 

Informujemy, że nasza strona używa plików cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na powyższe powinieneś dokonać zmian ustawień swojej przeglądarki.
Zamknij
Agencja Rozwoju Regionalnego Spółka Akcyjna nie wspiera starszych wersji przeglądarek, które mogą nie obsługiwać wszystkich funkcjonalności serwisu. Prosimy o skorzystanie z najnowszych wersji przeglądarek Internet Explorer, Firefox, Google Chrome lub innych.
Zamknij